עברית  |  English  |  

  ב"ה
 
 
 
 
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.
 

 

דף הבית >> חגים ומועדים >> ט"ו באב
 
ט"ו באב


 

מהו ט"ו באב? למה חוגגים אותו?

המשנה בסוף מסכת תענית, מתארת את החג כך:

 
  "אָמַר רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל, לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב וּכְיוֹם הַכִּפּוּרִים, שֶׁבָּהֶן בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת בִּכְלֵי לָבָן שְׁאוּלִין, שֶׁלֹּא לְבַיֵּשׁ אֶת מִי שֶׁאֵין לוֹ. כָּל הַכֵּלִים טְעוּנִין טְבִילָה. וּבְנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת וְחוֹלוֹת (רוקדות) בַּכְּרָמִים..."
 
 
בט"ו באב קרו לעם ישראל כמה מאורעות משמחים ולהלן נגיש את חלקן:
  • כשעם ישראל נדדו במדבר, משה שלח מרגלים לארץ ישראל על מנת שיוכלו לתור את הארץ. המרגלים בתום שליחותם חזרו לבני ישראל במדבר וסיפרו דברים רעים על ארץ ישראל. בני ישראל בשומעם את ה"בשורות הרעות" התחילו לבכות ולזעוק: "טוב מותנו במדבר..." אלוקים כעס על בני ישראל והמרגלים וגזר על כל הדור ההוא שלא יזכה להיכנס לארץ ישראל. אותו היום שמכונה "פרשת המרגלים" היה ביום ט' באב, אלוקים אמר: אתם בכיתם סתם, על כלום, אני יעשה שיום זה יהיה בכיה לדורות, ואכן הרבה אירועים טרגיים אירעו לעם ישראל במהלך הדורות ביום זה, וכמובן שני בתי המקדש שנשרפו ביום זה.
מידי שנה ביום ט' באב, היה על בני ישראל במדבר לחפור קבר, ולהיכנס לתוכו, ועד הערב מי שנשאר חי יצא מהקבר והמשיך את חייו. כך מידי שנה בשנה עד ערב הכניסה לארץ ישראל. ביום ט' באב בני ישראל חפרו קבר כדרכם ונכנסו לתוכו. והנה הגיע הערב וכולם נשארו חיים. עם ישראל חשב בתחילה שאולי הם טעו בתאריך ועדיין לא הגיע ט' באב, לכן הם המשיכו להיכנס לקבר מידי יום ביומו, עד שהגיע ט"ו באב. בט"ו באב הם ראו את הירח במילואו והבינו שלא טעו בתאריך, והגזירה עברה.

לכן יום זה נקבע ליום שמח לזכר הבשורה הטובה שבני ישראל התבשרו במדבר שחלפה הגזירה של חטא המרגלים.
  • נעשה מעשה זוועה בגבעת בנימין, ירושלים. היה אונס ורצח של אישה בידי אנשים משבט בנימין. שבט בנימין סירב להסגיר את האנסים והרוצחים ולהביאם לדין בפני בית הדין. כתוצאה מכך עלו כל עם ישראל למלחמה עם שבט בנימין. במלחמה זו נהרגו כארבעים אלף מעם ישראל ועוד כעשרים וחמש אלף מבני בנימין. בנוסף בית דין גזר שהנותרים מבני בנימין לא יוכלו להתחתן.
בט"ו באב גזרו הבית דין על בנות יבש גלעד ללכת ולהשתדך עם שבט בנימין, כדי שלא יכחד השבט.

ביום זה ניצל שבט מישראל.

זהו המקור ל"חג האהבה", כי ביום זה הוסרה הגזירה משבט בנימין ויכלו להתחתן.
 
 
  • במלחמה בביתר, במרד בר כוכבא נהרגו הרבה מעם ישראל, קיסר רומא לא התיר לנותרים לקבור את ההרוגים. בט"ו באב התיר הקיסר לקבור את הרוגי ביתר. הנס הגדול שהיה, למרות הזמן הרב שעבר מאז נהרגו ועד שהובאו לקבורה, גופותיהם לא הסריחו ולא הרקיבו.
  •  
  • לאחר מותו של שלמה המלך נחלקה המלוכה למלכות יהודה, המלך היה מזרע דוד, ומלכות ישראל, המלך היה לא מזרע דוד. המלך הראשון למלכות ישראל היה ירבעם בן נבט משבט אפרים וכדי להבטיח שנתיניו לא יעברו לממלכת יהודה, הוא רצה למנוע מהם את הנסיעה לירושלים אפילו בשלושת הרגלים. לכן הוא בנה שני פסלי ענק של עבודה זרה והעמיד אחד בדן (צפון ארץ ישראל) והשני בבית אל והורה לעם ישראל כשברצונם להקריב לאלוקים יואילו לבוא ולהקריב לפסלים אלו ולא יעלו לירושלים. גם שלושת הרגלים נחגגו במקומות אלו כתחליף לבית המקדש. וכדי שחוקים אלו ישמרו ויאכפו הוא העמיד שומרים בדרכים כדי שאנשים לא יעלו לירושלים.
הושע בן אלה מי שמלך מאוחר יותר אחרי ירבעם בן נבט ביטל את שומרי הדרכים ביום ט"ו באב. עם ישראל הורשה לעלות ולחוג בירושלים. החג הראשון שנחוג היה חג סוכות.
 
  • ביום ט"ו באב סיימו לכרות את העצים למערכה בבית המקדש. מט"ו באב ואילך הלחות גוברת ועקב הלחות בעצים יש חשש גדול שהעצים יתליעו ולא יוכלו להיות בשימוש בבית המקדש. לכן הקפידו לכרות את העצים עד ט"ו באב.
 
כל המאורעות האלה מסמלים את האהבה והאחווה שבעם ישראל, לכן חג זה מכונה   "חג האהבה" שרק נרבה אהבה בעם ישראל.
 
 

 
 



     
  בית חב"ד הודו  
     
לייבסיטי - בניית אתרים