עברית  |  English  |  

  ב"ה
 
 
 
 
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.
 

 
בית דין אמריקה  |  



דף הבית >> דברים >> פרשת כי - תבוא >> מצוות ביכורים
 


 
מצוות ביכורים

הבאת ביכורים לכהן/ציירה:אהובה קליין ©

פרשתנו נפתחת בתיאור מצוות הבאת הביכורים לבית המקדש:
"וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה, וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ, וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ, וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא וְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹקֶיךָ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם.
וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֵן אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְאָמַרְתָּ אֵלָיו - הִגַּדְתִּי הַיּוֹם לַה' אֱלֹקֶיךָ כִּי בָאתִי אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵינוּ לָתֶת לָנוּ, וְלָקַח הַכֹּהֵן הַטֶּנֶא מִיָּדֶךָ וְהִנִּיחוֹ לִפְנֵי מִזְבַּח ה' אֱלֹקֶיךָ.
וְעָנִיתָ וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ - אֲרַמִּי [-לבן הארמי] אֹבֵד אָבִי [-יעקב אבינו], וַיֵּרֶד [-יעקב] מִצְרַיְמָה וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט וַיְהִי שָׁם לְגוֹי גָּדוֹל עָצוּם וָרָב,
וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה, וַנִּצְעַק אֶל ה' אֱלֹקֵי אֲבֹתֵינוּ וַיִּשְׁמַע ה' אֶת קֹלֵנוּ וַיַּרְא אֶת עָנְיֵנוּ וְאֶת עֲמָלֵנוּ וְאֶת לַחֲצֵנוּ, וַיּוֹצִאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה וּבְמֹרָא גָּדֹל וּבְאֹתוֹת וּבְמֹפְתִים,
וַיְבִאֵנוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה, וַיִּתֶּן לָנוּ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת, אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ, וְעַתָּה הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי ה',
וְהִנַּחְתּוֹ לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ וְשָׂמַחְתָּ בְכָל הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן לְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ וּלְבֵיתֶךָ, אַתָּה וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר אֲשֶׁר בְּקִרְבֶּךָ"[1].
ומפרש רש"י: "והיה כי תבוא... וירשתה וישבתה בה – מכאן מובן שישראל נתחייבו במצוות הבאת ביכורים רק לאחר שכבשו את הארץ וחילקו אותה בין השבטים לשבת בה".
הזכרת חסדי ה' בהבאת הביכורים
בדבריו של האדם אנו רואים שהוא מציין שני חסדים שעשה הקדוש ברוך הוא עם ישראל:
החסד הראשון הוא "אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי" – כאשר הכוונה היא ללבן הארמי, שרצה להאביד את יעקב אבינו מן העולם [כלומר, שייעלם, שילך לאבדון], מכיוון שיעקב רצה לעזוב אותו, לאחר ששהה ועבד אצלו במשך עשרים שנים - וזהו הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו שנגלה אל לבן וציווה עליו שלו להזיק ליעקב:
"וַיָּבֹא אֱלֹקִים אֶל לָבָן הָאֲרַמִּי בַּחֲלֹם הַלָּיְלָה, וַיֹּאמֶר לוֹ -  הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תְּדַבֵּר עִם יַעֲקֹב מִטּוֹב עַד רָע"[2], ורק על ידי כך ניצל יעקב מכוונתו הרעה של לבן, וכפי שהודה בכך לבן בעצמו: "וַיֹּאמֶר לָבָן.. יֶשׁ לְאֵל יָדִי לַעֲשׂוֹת עִמָּכֶם רָע, וֵאלֹקֵי אֲבִיכֶם אֶמֶשׁ אָמַר אֵלַי לֵאמֹר הִשָּׁמֶר לְךָ מִדַּבֵּר עִם יַעֲקֹב מִטּוֹב עַד רָע"[3]
והחסד השני הוא היציאה והגאולה מהשיעבוד ומהעבדות שהיו במצרים: "וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה... וַיּוֹצִאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה וּבְמֹרָא גָּדֹל וּבְאֹתוֹת וּבְמֹפְתִים".
והנה, על פניו נראה שהאדם המביא את ביכורי פירותיו מזכיר שני חסדים אלה כשֶבָח וכהודאה לקדוש ברוך הוא על כך שהציל את אבותינו מאבדון וכליון, ושהודאה זו מתבטאת גם במעשה, בהבאת "רֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה" לכבוד ה',
השאלה
אך צריך להבין – מהן המיוחד בשני החסדים הנ"ל, שדווקא אותם מזכיר האדם בדבריו?!
הרי הקדוש ברוך הוא עשה ניסים רבים לישראל – החל עוד מימיו של יעקב אבינו, שלאחר שניצל מרדיפתו של לבן הארמי בדרכו חזרה לישראל, היה עליו להתמודד עם עשיו אחיו הרשע שבא להורגו, ועד שהתפלל אל ה': "וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב - אֱלֹקֵי אָבִי אַבְרָהָם וֵאלֹקֵי אָבִי יִצְחָק, ה' הָאֹמֵר אֵלַי שׁוּב לְאַרְצְךָ וּלְמוֹלַדְתְּךָ וְאֵיטִיבָה עִמָּךְ... הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו, כִּי יָרֵא אָנֹכִי אֹתוֹ פֶּן יָבוֹא וְהִכַּנִי אֵם עַל בָּנִים"[4],
וכן לאחר מכן, כאשר שמעון ולוי בני יעקב הרגו את כל אנשי עירו של חמור בן שכם [מכיוון שלא מיחו בו על כך שהוא אנס ועינה את דינה בתו של יעקב], וכאשר בשל כך חשש יעקב: "וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל שִׁמְעוֹן וְאֶל לֵוִי - עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ, בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי. וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר, וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי"[5] - הרי שזהו הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו שעשה את הנס של "וַיְהִי חִתַּת אֱלֹקִים עַל הֶעָרִים אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיהֶם, וְלֹא רָדְפוּ אַחֲרֵי בְּנֵי יַעֲקֹב"[6] - ועל ידי כך חששו של יעקב אבינו לא התממש,
וכמו כן לאחר היציאה ממצרים ליוו את ישראל ניסים רבים לאין ספור ממש:
קריעת ים סוף, המלחמה הניסית בעמלק - וכן החסדים שליוו את אבותינו במשך ארבעים שנים במדבר, ירידת המן בכל יום, המים שהיו נובעים באופן ניסי מבארה של מרים, ענני הכבוד שהיו מלווים את ישראל בזכותו של אהרן ועוד ועוד...
ואם כן, לאור ריבוי ניסים זה – אינו מובן מדוע על האדם המביא את ביכוריו להזכיר דווקא את שני הניסים אודות לבן הארמי והיציאה ממצרים?!
הביאור
ובכן, ראינו לעיל בדברי רש"י שבני ישראל נתחייבו במצוות הבאת הביכורים רק לאחר שהם באו לידי התיישבות בארץ,
ומכאן מובן שמצווה זו של הבאת הביכורים איננה הודאה אך ורק על עצם הנתינה של ארץ ישראל לבני ישראל – אלא גם, ובעיקר, הודאה על כך שבני ישראל הצליחו בסופו של דבר לכבוש ולהתיישב בה התיישבות קבועה,
ולכן, כדי להדגיש את גודל החסד שבהתיישבות של קבע ב-"אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ", מזכיר האדם בדבריו רק את החסדים שעשה הקדוש ברוך הוא עם אבותינו כאשר הם ישבו במקום קבוע [עשרים שנים בארם אצל לבן הארמי, ומאתיים ועשר שנים במצרים] - אלא ששם, במקומם הקבוע, לא הגיע אליהם טובו הגשמי של הקדוש ברוך הוא - ואדרבא, עמדו עליהם לכלותם ולהאבידם מן העולם [תכלית הרוע], ואך ורק בזכות החסדים והניסים שעשה הקדוש ברוך הוא ניצלו משם אבותינו,
 ועד שלבסוף "וַיְבִאֵנוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה", בו אנו יושבים בקביעות ונהנים בו גם מטובו הגשמי של הקדוש ברוך הוא - אוכלים מפירות הארץ!
מה שאין כן כל שאר הניסים שנעשו לאבותינו לא נעשו כאשר הם ישבו במקום קבע - אלא כשהיו בדרך, מארם נהריים לישראל או ממצרים לישראל - ולכן אין להם שייכות כל כך למצוות הבאת ביכורים.
ויהי רצון אם כן שנזכה לקיים במהרה בימינו בשמחה ובטוב לבב שלמים את מצוות הבאת הביכורים בבית המקדש השלישי– כל זאת על ידי משיח צדקנו שיבוא ויגאלנו בקרוב ממש ממש ממש!
[מקורות: הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א, ספר ליקוטי שיחות, כרך יד פרשת תבוא. עיבוד ועריכה: ר' רועי כ"ץ, טז אלול ה'תש"ע שנים לבריאת העולם]
 

[1] ספר דברים, פרק כו פסוק א ואילך.
[2] ספר בראשית, פרק לא פסוק כד.
[3] ספר בראשית, פרק לא פסוק כו ואילך.
[4] ספר בראשית, פרק לב פסוק י ואילך.
[5] ספר בראשית, פרק לד פסוק ל.
[6] ספר בראשית, פרק לה פסוק ה.
 



     
  בית חב"ד הודו  
     
לייבסיטי - בניית אתרים