עברית  |  English  |  

  ב"ה
 
 
 
 
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.
 

 

דף הבית >> שמות >> פרשת ויקהל >> מנורת המקדש
 
 
מנורת המקדש


 
"ויעש את המנורה זהב טהור... וששה קנים יוצאים מצדיה שלושה קני מנורה מצדה האחד, ושלושה קני מנורה מצידה השני". (לז', יז' –יח').

למנורה בבית המקדש היו שבעה קנים, שלושה קנים מימין הקנה האמצעי ושלושה משמאלו. רבים טועים וחושבים כי ששת קני המנורה המחוברים לנר האמצעי היו יוצאים ונמשכים כלפי מעלה בחצאי עיגול, בצורה של קשתות. טעות זו נפוצה גם בקרב לומדי תורה, הבטוחים כי זוהי אכן צורת המנורה. מה שחמור בטעות זו הוא, שמקורה בציור המנורה המופיע עלגבי "שער טיטוס" ימח שמו וזכרו, שברומא. כידוע לאחר שהחריב טיטוס את בית המקדש השני, לקח עימו לרומי את כלי המקדש, וכדי לפרסם את נצחונו צייר מנורה הדומה – אך לא לגמרי – לזו שלקח מבית המקדש.

בצורתה המדויקת והאמיתית של המנורה היו ששת הקנים היוצאים מהנר האמצעי, שלושה לימין ושלושה לשמאל, נמשכים ועולים באלכסון – בקו ישר ולא מתעגל. מכאן גם שמם "קני המנורה", כמו קני סוף הגדלים על שפת היאור – קנים ישרים. טיטוס בציורו, חיקה את מראה המנורה באופן כללי, אך "ייפה" ועיגל את פניה.

הרמב"ם בעצמו צייר בספרו את המנורה שקניה באלכסון, ובנו ר' אברהם העיד ואמר, שציור זה מדויק הוא מאוד. גם רש" בפירושו על התורה כתב שששת הקנים "באלכסון נמשכים ועולים".

יש לפרסם בכל מקום אפשרי את צורתה האמיתית של המנורה כפי שהייתה בבית המקדש, ולשים קץ לחיקוי המזויף שלדאבוננו חדר גם לבית הכנסת ולבית המדרש היהודי.

 
 



     
  בית חב"ד הודו  
     
לייבסיטי - בניית אתרים