עברית  |  English  |  

  ב"ה
 
 
 
 
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.
 

 

דף הבית >> סיפורים >> סיפורי צדיקים >> לא ינום ולא יישן שומר ישראל
 

 
לא ינום ולא יישן שומר ישראל
 

 
אל ארמונו של מלך ספרד הגיעה קבוצת נוכרים. בפי הבאים הייתה האשמה חמורה: בביתו של יהודי נמצא הרוג מבין בני העיר! בטרם הספיק המלך להשיב דבר למתלוננים, פצה פיו יועצו של המלך. הלה, שונא יהודים מושבע היה, ומפיו נטפו דברי ארס ושיטנה נגד היהודים.

דבריו של היועץ עודדו את המתלוננים והם אמרו: "אם המלך לא יעשה משפט ביהודים – נלך אנחנו בעצמנו אל שכונת היהודים, ושם נהרוג כל יהודי שנמצא"!

לשמע דבריהם אמר המלך: "ידוע לי כי אין בפיכם אלא עלילת שקר בלבד. השארו כאן ועד מהרה תווכחו בדבר, וידעו הכל כי עלילה חרשתם על יהודי עירנו".

נותרו המתלוננים בהיכלו של המלך, והמלך שלח לקרוא לאותם יהודים, עליהם סיפרו המתלוננים כי בביתם נמצא ההרוג.

"אמרו לי את האמת", פנה המלך אל היהודים שנכנסו לחדרו, "מה הייתה כונתו של דוד המלך שאמר בתהילים: "הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל"? שמעתי מחכמים הבקיאים בלשון הקודש, כי לתנומה ושינה יש משמעות זהה. אם כך, מדוע יש כפל בפסוק"?

היהודים שתקו. נצבו מחרישים אל מול המלך, אינם יורדים לסוף כוונתו. המלך המשיך ואמר: "אתם שותקים, אינכם יודעים להשיב, אבל לי שיש הסבר לפסוק, ואותו הבנתי לאחר מה שראו עיני בלילה האחרון".

והמלך סיפר: "בלילה התהפכתי על משכבי ולא הצלחתי להרדם. משנקפו השעות החלטתי לקום ולצאת לחצר. טיילתי בחצר, לאור הירח המלא, ופתאום ראיתי, מבעד לאשנבי הגדר המקיפה את חצרי, קבוצת אנשים רצה ברחוב. קרבתי אל אחד האשנבים והבטתי החוצה. ומה רואות עיני? אחד מן האנשים הרצים החזיק אדם על כתפו... בודאי יש דברים בגו, הרהרתי, ונחפזתי לשלוח שלושה מעבדי בעקבות הרצים. ציויתי על עבדי לעקוב חרש חרש אחר האנשים ולודא אם האיש שנושאים הם על כתפיהם חי או מת.

ואכן, עבדי לא הכזיבו אותי. הם עקבו אחר האנשים הרצים ונוכחו שנושאים הם אדם מת על כתפיהם ומניחים אותו בחצר ביתם של אותם היהודים העומדים כאן בחדר..."

"ומי הי והאנשים שנשאו את המת"? – אתם רוצים לדעת, הרעים המלך בקולו, "הללו היו אותם אנשים היושבים פה בחדר, אותם בני בליעל שחרשו מזימה נגד יהודי העיר"!

עכשיו מבינים אתם את כפל הלשון בפסוק : "לא ינום ולא יישן"! ה', אלוקי ישראל, היושב בשמים לא ינום, וגם לא יניח לאחרים לישון, כאשר יש הכרח בדבר. וכך גרם לי בלילה האחרון לנדודי שינה, כדי שאראה את הדברים במו עיני והעלילה תתבטל!

 
 



     
  בית חב"ד הודו  
     
לייבסיטי - בניית אתרים