עברית  |  English  |  

  ב"ה
 
 
 
 
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.
 

 
בית דין אמריקה  |  



דף הבית >> חגים ומועדים >> פסח >> חכם ורשע
 


 

חכם ורשע ומה שבינהם


 


"כנגד ארבעה בנים  דברה התורה אחד חכם ואחד רשע ואחד תם ואחד שאנו יודע לשאול". (מתוך ההגדה של פסח)

בפיסקא זו לא מובן סדר הופעת הבנים. מדוע נמנה הרשע ליד החכם, היה צריך למנותם לפי סדר חשיבותם: חכם, תם, שאינו יודע לשאול ורשע. האר"י ז"ל כותב שארבעת הבנים הם כנגד ארבע עולמות אבי"ע = אצילות, בריאה, יצירה, עשיה. שהעשיה הוא העולם הכי תחתון.

חכם = אצילות
רשע = עשיה
תם = בריאה
שאינו יודע לשאול = יצירה.

החכם מייצד את הקצה העליון ביותר, והרשע מייצג את הקצה התחתון ביותר, ואיך אפשר למנותם אחד ליד השני?

הגמרא אומרת: "אף על פי שחטא – ישראל הוא". בכל אחד מישראל, בכל מצב שיהיה, טמונה הנקודה היהודית. אלא שברשע הנקודה היהודית מכוסה ויש לגלותה. החובה לטפל ברשע – אינה קטנה מהחובה לטפל בתם ובשאינו יודע לשאול, ואפילו בחכם. ולכן יש לכולם משקל שווה. כמו כשחסרה אות אחת בספר תורה – ספר התורה נפסל, ולא משנה איזה אות היא החסרה.

מדוע נאמר: "אף על פי שחטא – ישראל הוא" ולא כתוב יהודי הוא?

והפירוש: "ישראל" ראשי תיבות: "יש שישים ריבוא אותיות לתורה". כלומר: כשם שכל התורה תלויה באות אחת, כאמור, כך תלוי כלל ישראל בכל יהודי. בהכנסתו גם של הבן הרשע לסדר – תושלם כלל הכוונה של כל העיניינים.

ולמה הרשע דווקא ליד החכם? כי רק החכם שהוא בדרגה הגבוהה ביותר יכול לעזור לרשע לגלות את הנקודה היהודית.

מכאן ישנה הוראה לרבים לא לחיות רק לעצמך, אלא להשפיע ולגלות את האור שביהודי השני, ובמיוחד בזמנים מיוחדים כמו חג הפסח וליל הסדר שהוא מהלילות המיוחדים ביותר של השנה.
וכתוצאה מכך שנגלה את הנקודה היהודית שבכל אחד מעם ישראל נזכה לגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש!

 
 



     
  בית חב"ד הודו  
     
לייבסיטי - בניית אתרים