עברית  |  English  |  

  ב"ה
 
 
 
 
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.
 

 

דף הבית >> דברים >> פרשת כי - תצא >> בית חדש בטיחותי
 

 
בית חדש בטיחותי


 
"כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך ולא תשים דמים בביתך... (כב', ח')

בפרשת כי תצא אנו מצווים על עשיית מעקה. מדוע מציינת התורה בית חדש דוקא? הרי אם קונים בית ישן, גם כן מחוייבים לבנות בו מעקה?

בבריאת העולם לא השלים אלוקים את הצד הצפוני (כפי שאכן רואים שהשמש עולה בצד מזרח, נוטה לכיוון דרום ויורדת בצד מערב). הטעם לכך הוא, שאם יבוא מישהו ויטען שהוא אלוקים, ישיבו לו: אם אכן אלוקים אתה, בא וסיים את המלאכה, השלם את הצד הצפוני.

כדי שהנבראים לא יטעו, חלילה, ויחשבו שאינם זקוקים עוד לכח עליון, או כדי שלא יחושו שהם יכולים להסתדר בכוחות עצמם ולהישען על יכולתם, בלי השגחת אלוקים התמידית והחייאתו את העולם, ברא אלוקים את העולם כך שיש בו חסרון שבני האדם אינם מסוגלים להשלימו. חסרון זה מכריח אותם להכיר בעובדה שהם זקוקים לגבוה מהם, שהם תלויים בהנהגת האלוקים.

כך גם בענייני השכל. כדי שלא יטעה אדם וישכנע את עצמו שהוא מסוגל להשיג בשכלו הכל, הטביע אלוקים טבע בעולם שהאדם יהיה מוכרח להיעזר במושגים שהם נעלים מהשכל.

אמנם את החלק הנגלה שבתורה הוריד אלוקים לעולם בצורה כזו שאף שכל אנושי מסוגל לקלוט ולהבין. אלא, כדי שנזכור תמיד שגם חלק הנגלה שבתורה אינו השכלה אנושית אלא חכמה אלוקית, העמיד אלוקים מספר עניינים בתורה, כך שאי אפשר להבינם לאשורם לפי הנגלה שבתורה.

לצורך הבנת עניינים אלו חייבים להיעזר בפנימיות התורה, שהיא השכל האלוקי בגלוי. בבואנו ללמוד עניינים אלו, מוכרחים אנו ללמוד ולהעמיק בפנימיות התורה, ולזכור שהתורה היא שכל אלוקי.

אחד העניינים שלימודם והבנתו מחייבים עיון בפנימיות התורה הוא הפסוק המדבר על מצוות מעקה. מדוע דוקא בית חדש דורש מעקה?

בית חדש ברוחניות הוא התחלה חדשה בחיים, שלב שלא הורגלנו בו קודם לכן. במצב זה חובה לבנות מעקה. כלומר: לא די בזהירות שנקטנו עד כה. עתה יש להוסיף גדרים וסייגים הן במחשבה, הן בדיבור והן במעשה.

כשמתחילים דבר חדש אורבות הסכנות –  "פן יפול הנופל" – עלולה לחול, חלילה הדרדרות. דוקא אז נחוץ המעקה, מוטלת עלינו החובה לשמירת יתר.

 
 



     
  בית חב"ד הודו  
     
לייבסיטי - בניית אתרים